Klachtenregeling Amsteltaal

 

Als ouder kunt u ontevreden zijn over zaken die de school betreffen. In de meeste gevallen is het verstandig om in een vroeg stadium contact op te nemen met de leerkracht, IB-er of directeur. Vaak kan in goed overleg een oplossing worden gevonden. Zie hier een schematische weergave van de stappen van de klachtenregeling. 

Melding bij het bestuur
Bij ernstige klachten, zoals seksuele intimidatie, pesten of discriminatie, kunt u contact opnemen met een externe vertrouwenspersoon. Bij vermoedens van zedendelicten is het personeel verplicht dit direct te melden bij het bestuur, dat vervolgens aangifte moet doen. In zulke gevallen verwijzen de interne vertrouwenspersonen direct door naar de externe vertrouwenspersoon.

Indienen van een formele klacht
Wanneer overleg op schoolniveau geen oplossing biedt, kan een formele klacht worden ingediend bij het bestuur van Amstelwijs of bij de klachtencommissie.

Belangrijk: Volgens de klachtenregeling doorloopt u eerst de volgende stappen voordat u een formele klacht indient:
- Overleg met de betrokkene
- Bespreking met de directie
- Contact met de interne of externe vertrouwenspersoon
- Indienen van een formele klacht bij het bevoegd gezag of de klachtencommissie

Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en onderzoekt of bemiddeling mogelijk is. Zij begeleidt u indien nodig verder in de procedure en kan ondersteunen bij het indienen van een klacht bij het bestuur of de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht, ook na beëindiging van haar taken.
Contactgegevens externe vertrouwenspersonen:
Wendy Schoegje (06-52123253) van Adviespraktijk David en Van Wezel

Indienen van een formele klacht
Een formele klacht moet schriftelijk en ondertekend worden ingediend bij:
Amstelwijs
T.a.v. dhr. H. van Velzen
Kalkbranderij 2
1185 ZX Amstelveen
Tel: 020-4262460
E-mail: info@amstelwijs.nl

Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
T.a.v. de secretaris onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Tel: 030-2809590
Fax: 030-2809591
Email: info@onderwijsgeschillen.nl
Website: www.onderwijsgeschillen.nl

Vertrouwensinspecteur
Voor onafhankelijk advies bij bijvoorbeeld pesten, ongewenste intimiteiten of discriminatie kun je terecht bij de vertrouwensinspecteur. Zij zijn bereikbaar tijdens kantooruren via: 0900 – 111 3 111
De vertrouwensinspecteur kan adviseren over het vinden van een oplossing of het doen van aangifte.